In secolul vitezei porneste lent era automobilelor care nu iti cer
bani de benzina sau motorina, ci doar un pic de curent peste noapte. Ca
sa poti sa mergi pana la munca si-napoi.
BMW, Tesla, Renault, Saab si Nissan incearca marea cu degetul. Nu
trebuie sa te uiti departe in viitor ca sa-l traiesti deja. Masina
electrica este aici, acum. Cu opt lei parcurgi aceeasi distanta pe care o
faci cu 60 de lei in cazul unui automobil conventional: o suta de
kilometri.
Elon Musk este pionierul masinilor electrice. Un tanar inventator,
timid si usor balbait conduce o companie de care se teme o industrie
intreaga, ce arde combustibili conventionali. Tesla Roadster e primul
model lansat de Elon. O decapotabila de 100 de mii de dolari, cu
autonomie de peste 300 de kilometri. El spune ca in viitor, „toate mijloacele de transport vor deveni electrice. Ironic, cu exceptia rachetelor. Nu poti sa pacalesti legile lui Newton."
Tesla Model S este al doilea produs al companiei. O masina premium,
concurent redutabil pentru trioul nemtesc Audi-BMW-Mercedes.
Silentioasa, confortabila si cu o autonomie care te poate duce de la
Bucuresti la Brasov cu un plin electric. Adica nu mai mult de 10-12 lei.
Sunt si cativa proprietari in Romania, care au platit cam 80 de mii de
euro pentru ea.Dar a treia generatie de masini, care va iesi in 3-4 ani
va costa 30 de mii de dolari, promite Elon Musk.
Tesla Model S se conduce si singura. Pilotul automat nu stie doar sa
tina viteza ci si sa schimbe banda. Impresionant pentru o caroserie care
ascunde 7500 de baterii de laptop. Consola centrala nu mai are butoane.
A fost inlocuita de un ecran de 17 inch, cu google maps si browser
incluse.
Tesla lucreaza deja la un hatchback capabil sa fie condus mai mult de
200 de kilometri cu bateria incarcata suta la suta. Studiile arata ca,
dupa ce parcurg aceasta distanta, cei mai multi soferi fac o pauza de
20-30 de minute. Intr-o jumatate de ora, un Tesla se incarca pana la
80%.
O alta masina cu lipici la "soft-istii" din Silicon Valley este Nissan
Leaf. Frunza, adica. Simpaticul vehicul costa 20 de mii dolari in
Statele Unite ale Americii. In acest pret este inclusa, insa, si prima
acordata de guvernul american. Are o autonomie de 160 de kilometri in
oras si ajunge la 200 in afara.
Daca faci cam o mie de kilometri pe luna, economistesti 360 de lei.
Leaf mai are cateva avantaje: abia dupa 10 ani, performanta bateriei
scade pe la 80%. Deci nu e neaparat nevoie sa umbli sub capota. Nu
trebuie sa schimbi uleiul sau distributia, ci doar anvelopele si
consumabilele. De la suspensii, la fitre de aer si polen.
Renault vinde in Romania Twizy si Kangoo Z.E. Cel din urma este un
autoturism utilitar cu o autonomie de 170 de kilometri, ideal pentru
firmele de curierat sau de catering. Are un pret de pornire de 17000 de
euro. Twizy e atat de mic incat te poti plimba cu el prin mall - la
propriu.
Si BMW intra epoca masinilor electrice, cu i3. Un hatchback cu design
curajos si pret de pornire de 34 de mii de euro. Are 170 de cai putere
si poate fi incarcat la o priza obisnuita. BMW i3 are o autonomie de 130
de kilometri in oras. Creste pana la 160 de km in functie de stilul de
condus. Daca faci naveta e suficient s-o incarci o data la doua nopti.
Insa, daca vrei sa iesi cu automobilul in afara orasului, poti sa
comanzi cu generator si astfel ii dublezi autonomia. Sistemul de
navigatie iti spune cat de departe poti sa mergi cu bateria ramasa.
Cel mai interesant lucru la aceasta masina este de departe interiorul.
Lemn de eucalipt pe bord, plastic din plante, mai exact bambus cu
crestere rapida, lana pe scaune si piele naturala tratata cu ulei de
masline si fibra de carbon. Totul ca masina sa fie foarte usoara. Usoara
inseamna autonomie buna si acceleratii rapide.
Deocamdata, vehiculele de acest tip par scumpe la performanta pe care o
ofera. Sunt studii care spun, insa, ca un sofer conduce zilnic 40 de
kilometri. Distanta extrem usor de acoperit cu un vehicul electric. In
plus, in cinci ani de zile se estimeaza ca preturile de vanzare vor fi
la acelasi nivel cu cele ale automobilelor traditionale.